2010. október 28., csütörtök

A vezérlés







Ma a himbatengelyt fűztem össze, valamint a CroMo nyomórudakat tettem be, beállítva ezzel a szelephézagokat is.
A széria alu rudak nagyon jók, mert merevek és könnyűek, azonban egy sportos, nagy emelésű tengelyhez, valamint dupla rugókhoz teljesen alkalmatlanok. A rugalmas görbülésük miatt a szelep emelési magasságot veszít és a töltéscsere rosszabb lesz. További probléma, hogy a rugós alátétekkel hézagolt himbák a dupla rugók nagy ereje miatt tengelyirányban elcsuszkálnak és pontatlanná válik a vezérlés, szintúgy emelési magasságot csökkent. Ráadásul a biztosító rugós seeger-szerű záróelemek le is ugranak a terhelés hatására.
A megoldás: csavarozható CroMo himbatengely, pontosan kihézagolva hézagoló alátétekkel. Az oldalirányú játék 0.1 mm-en belül van, nagyon pontos, de erre azért rá kellett szánni egy-két órát és pontosan hézagolgatni. Fontos, hogy a szelepállító csavar ne pontosan a szelep középvonalát nyomja, mert akkor forgatónyomaték nem ébred, hanem kicsit eltolva, hogy amikor nyomja a szelepet, akkor egyben fordítsa is azt. Gyenge rugónál lehetőség szerint eléggé szélre kell állítani, ennél a nagyon erős dupla rugónál már ha a tengelyvonalból egy mm-t kimozdítjuk (8 mm-es a szelepszár) az már a megnövekedett erő miatt komoly forgatóerőt eredményez. Egyelőre gyári himbák vannak beszerelve, a következő lépcső egy 1.25-ös lesz, ha a motor nem hozza a várt eredményt. Az 1.4-es himbát nem szeretem, az már nagyon angy terhelést tesz a vezérlésre.
A CroMo nyomórudak esetében egyesek a szelephézagot laza nullára teszik, én nem voltam iylan bátor, a hézagom kb. 0.05 mm. Ez a nyomórudak eltérő hőtágulási karakterisztikája miatt lehetséges, kevsebbet tágul, mint az alu rúd.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése