2010. március 5., péntek

És akkor elhagyjuk a kispályát!











Ahogy Balogh Tiby is megmondta, elhagyjuk a kispályát, komoly dolgok következnek.




Visszakerült a főtengely és a vonalbafúrt blokk a gépműhelyből. Ezzel az örömteli eseménnyel megindul a blokk összeszerelése, ami egy ilyen blokknál nem megy egyik napról másikra.
Egyelőre a 82-es főtengely bele sem fér, annak beillesztése, kimarása még messze van, mint a híd. ;-)
Sorban kell haladni.
Először a főtengelyt vettük szemügyre, méretek ellenőrzése, csapágyfelületek vizsgálata, polírozása. A felületeknek krómszerűen simának és fényesnek kell lenni, az olajkivezető furatok széleit el kell simítani, mert a köszörű itt hagyhat sorját. Minden olajjáratot át kell fújni...és én bele szoktam tekerni egy 6-os fúrót, hogy tényleg mindent kihozzon. Utána féktisztító és 8 bar levegő.




Ezt követi a mérés. Van digitális tolómérő, de ráellenőrzök a Mitutoyo mikróval is, mert valahogy jobban bízok abban, amikor azonosat mutat, megnyugszom. Tudjuk, hogy a nyugvók első túlméretre, a hajtókarcsapok második túlméretre kerültek, mert a harmadik csap nagyon sérült volt, mély volt a húzás és nem adta ki az első túlméretet.


A mikró pontosan 54.74-et mutatott (kép), nagyjából a digitális technika is. A csapokon pedig 54.48-at. Egy mérés nem mérés, de én egyik túlzásból a másikba sodródom, 5-6-szor mérek és két mérésenként előveszem a mérő etalont és megméret rajta a 50.00-át kb. 20 fokon és amikor a mikró 50.00-t mutat akkor megnyugszom.

Utálnám, amikor teszem rá a hajtórudakat, vagy összehúzom a blokkot és szorulna a tengely és mehetne az okoskodás, hogy miért...

Az illesztésnek valahol 4 század és 2 tized között kell lenni, a 2 tized a kopáshatár. A csapágyak 54.85-ösök, tehát pont 1 tizedre vannak gyártva (54.75-höz képest), nekem mondjuk 11 század az illesztés. Mivel 30 mm-es pumpát használok, amely jóval nagyobb térfogatáramot biztosít a 22-26-osnál, így nem aggódom, lesz hidrodinamikus kenés.


A hajtókarcsapok 54.48-asok, tehát is itt lesz 12 század, mert a forgattyúkar csapágy kb. 54.60-as, de erről majd később, még nem mértem.



Amit még ellenőrizni kell, az a hajtórudak és a forgattyúkarok (sonkák) közötti hézag. Ennek hivatalosan 0.7 mm-nek kellene lenni, de tuning motornál és 30-as pumpánál 1 mm is lehet. Ennek a résnek az olaj eltávozása miatt van jelentősége a csapágyból. Minél több el tud folyni adott idő alatt, annál kisebb a csapágyhőmérséklet, annál jobban terhelhető a csapágy, így a motor. Természetesen a túl nagy sem jó, mert akkor elvész a nyomás. Erre kevesen figyelnek, pedig ha nem az eredeti hajtórudat tesszük fel, akkor létfontosságú. Itt pedig nem az eredeti, lesz, nagyon nem. Ennek bejátszása a hajtókarcsapágyak szempontjából lényeges. De itt még nem tartunk.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése