2010. február 8., hétfő

Milyen motor legyen? Mire kell? Minek?

Mindent úgy kell kezdeni, hogy mire kell a motor, hogyan használjuk az autót? Ha valaki olyan motort csinál, aminek maximális nyomatéka 5000-es fordulaton van és soha nem pörgeti 2500 fölé, akkor hogy is fogalmazzak, nem lesz megfelelő a célra. Aztán az sem jó, ha hetente szétdől vagy 25 litert fogyaszt... Ha drága az önmagában nem lenne baj, de alanyi jogon zárja ki magát a dologból, ha értitek mire gondolok, tehát egzotikus hengerfej, kovácsolt JE dugattyú és forgácsolt himbasor ötvözött alumíniumból nem lesznek a barátaim.

Mivel úgy vezetek, hogy utálom forgatni a gépet, nekem nyomatékos és erős motor kell, lehetőség szerint a hozzá illesztett váltóval, amiről később fog nagyjából egy kötetnyi szó esni.

A bogár motor már széria változatban, 1.6-osban is megerőszakolt furat/löket arányú, hiszen eredetileg kisebb furatú volt, de nem akarták a löketet növelni, mert a költségek elszálltak volna. Megoldás a nagyobb henger felrakása, akár 1776-os, akár 1915-ös (90.5-ös illetőleg 94 mm-es furat) a 69-es lökethez, de akkor a furat löket arány teljesen beteg lesz, ami azt jelenti, hogy a lökettérfogat képességeit nem tudjuk kihasználni. Különösen igaz ez a 94-es hengerre, hiszen egy ilyen furat löket arányú motor elméletben nagyon forgós tud lenni, de könyörgöm, 94 mm-es, nagy szoknyájú dugattyúval és több, mint 500 g-os hajtórúddal? Repül a nehéz kő, ki tudja hol áll meg...?

Nem kerülgethetem a dolgot: hosszabb löketű, "stroker" motor kell. De mekkora és honnan?
74-es? Kicsi. 76-os? 78-as? És akkor az ebayen megjelent egy németnek hirdetett 82 mm-es főtengely, alapméret, sérült fogattyúcsappal. December 24-én este 8-kor jár le a licit, nincs minimálár, van hátra 4 nap és 1 Euro-n áll.
Már napok óta nem tudok másra gondolni, 2110 2110 2110 2110...ugyanis a 82-es főtengely a 90.5-es hengerekkel 2110 ccm-t ad. Az nagyon odab@szna.


Tennék hozzá egy kis tengelyt, legfeljebb 280 fokost 10-es emeléssel és lenne egy olyan nyomatékos motorom, mint egy TDI és olyan boxerhanggal, mint a VILÁG. De elkeserítően millió dolog kell hozzá...és képtelen vagyok a kompromisszumra, mindenből minőségit akarok.

És várni sem tudok, hogy majd összejön szépen minden, most akarom, lehetőleg azonnal. Ezekkel a keretfeltételekkel bizony nem egyszerű dolgozni.

Nem ragozom, az Oettinger karbiszett szívócsővel, egy teljes felújítókészlettem már a "karbi vackok" ládámban pihent, amikor a 24-ei licit valódi karácsonyi ajándékot hozott: 6-an licitáltunk a főtengelyre és a lejárat előtt 4 mp-vcel rátettem azt a maximális árat, amit fogcsikorgatva azért még kifizetnék érte és kevesebb, mint a felével megnyertem.

A főtengely, a motor lelke, a szíve már megvan. Szépen állnak összefelé a dolgok. Nagyon lelkes vagyok.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése