2011. január 13., csütörtök

Sokadik szopóálarc
















A tuningmotor építése nem egyszerű, mindig jöhet valami kis baromság, ami megakasztja a prodzsektet. Kiváltképp bosszantó, ha olyan dolog jön közbe, ami a beépített alkatrészek minősége vagy kicsit eltérő szerkezeti kialakítása okozza, hiszen nem sokan vannak itthon akik rutinból építeik be a CroMo ötvözött 82 mm-es löketű főtengelyeket és tesznek rá könnyített lendkereket.

Ahogy összeraktam a motort az emlékezetes tőke kopás és törés után, járatni kezdtem, immáron cink tartalmú adalékkal és az előírásoknak megfelelően. Talán ezért, talán másért, a motor nagyon szépen ment, nem nőtt a szelephézag, nem volt fém spén az olajban, járattam tovább.

Kb. másfél órát ment a motor, amikor úgy gondoltam, hogy ideje lesz kicsit megforgatni, kicsit jobban felmelegíteni. Az emelt (kb. 2500 1/min) fordulat után elkezdtem túráztatni, majd alapjáratra visszaejtve elment az alapjárat és nem tudtam újra beindítani, mert nem forgatta át az indítómotor. Rátettem egy kulcsot, de én sem bírtam megmozdítani. Nem akartam izmozni, mert valami akkor szétmegy, tudtam, hogy szét kell szednem, nem lehet színezni.

Olaj tiszta, fém reszelék semmi, de ahogy a főtengelyt kivettem az első (vagy utolsó) támcsapágy úgy rá volt szorulva, hogy csak melegítve, csapágylehúzóval tudtam leszedni.


A támcsapágy annyira nekinyomódott a főtengelynek, hogy alu reszeléket darált le a felületéről és az bejutott a csapágy alá és ott megszorította azt, de nem kicsit.

Vajon miért volt kicsi a hézag, hiszen általában a gyári 0.07 mm helyett és 0.10-0.15-re szoktam illeszteni, hogy ha megmelegszik akkor se szoruljon meg.


Nem ragozom, először is ezt a CroMo ötvözetű 82 mm-es főtengelyt 0.30-ra kell hézagolni, mert más az anyaga. Eddig ezt nem tudtam. De a nagyobb baj az volt, hogy a lendkeréken beszúrt O gyűrű horony annyira kicsi, hogy a gyűrű benyomódott a lendkerék és a főtengely vége közé, így a megmért hézag hiába volt 0.13, amikor meghúztam ez szinte nullára ment össze, mert addig az O gyűrű becsípett kis pereme kinyomódott a 300+ Nm hatására...és a hézag nullára ment.

Aztán a nulla hézaggal járatott motor megmelegedett, beszorult és darált.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése