2011. július 11., hétfő

Rejtélyes kopogás




Furcsa kopogó hangot hallottam a minap a motoromból amikor elkezdtem bemelegíteni. Hallottam már ehhez hasonló hangot pl. Schlosser Zoli barátom motorjából, ahol ferdefogazású a vezérműkerék.
Az én egyenesfogazású vezérműkerekes motoromnál még hangosabb és ijesztőbb volt ez a kopogás, de nekem csak félmeleg állapotban volt, neki pedig akkor, amikor meleg volt, mondjuk egy teljesítmény mérés vagy utcai meghajtás után.

Ellenőriztem mindent, de nem találtam hibát, ekkor pár üzenetemre válaszolktak a tengeren túlról és a következőket állapítottam meg.

A gyári vezérműkerék illesztve van a főtengely hajtókerekéhez -4 től +7 ig vannak számozva a kerekek, ez bele van ütve. Amikor vezérműtengelyt cserél az ember, általában sport tengelyt tesz bele alu kerékkel. Ez a kerék nem illesztett és a foghézaga (lásd videók) olyan, amilyen. Aki szerencsés annak kisebb vagy jó, aki szerencsétlenebb, annak nagyobb. Ez abban mutatkozik meg, hogy menet közben is kopog, hiszen van egy olyan pont a hegyesebb tengelyeknél (w120, C45 és felfelé), hogy a rugók "kirúgják" a tengelyt és a foghézagot "megkoppantja". Ez erős rugóknál hatványozottan jelentkezik, továbbá az egyenes fogazású tengelyeknél pedig még inkább. Ha a foghézag nagy, akkor az egyenes fogazású tengely csendesebb, de kopogásra hajlamosabb, ha kicsi akkor nem kopog, csak sír, süvít.
Jellemzője ennek a kopogásnak, hogy kb 1500 fordulat felett megszűnik, mert a tengelyt már forog olyan gyorsan, hogy a visszarúgó rugók ne érjék utol. Kicsit nehéz megfogalmazni, de azt hiszem érthető miről írok.
A zaj bosszantó, de valójában nem okoz bajt, nem is lehet ellene igazán mit tenni.
Jellemző még az, hogy a foghézag a hőmérséklet növelésével, változásával változik, így a zaj is változik, néha megszűnik, néha meg előjön.
Ez a blokk tágulásának köszönhető

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése