2011. február 11., péntek

Ha már így alakult






Ha már megint szét kellett szednem a motort akkor legalább megcsinálok rajta pár oylan dolgot, amit amúgy sem ártott volna. Ezek az ajánlások elsősorban Gene Bergtől, valamint más mai motorépítőktől jöttek, nem én találtam ki őket, de hasznosnak találtam, így a saját motoromon is megcsináltam.
1, Hengerfej csavar menetperselyezés és áttérés M8-as fejcsavarokra.

Ez nem újdonság, a gyár is megtette 1974 után. Az elmélet pedig az mögötte, hogy az M10-es csavarok 34 Nm-rel meghúzva a motor esetleges túlmelegedésénél és a melegedés kezdeti fázisában nem vettek fel kellő mennyiségű hőt, nem tágultak eléggé így a hengerfejet túlfeszítette, nagyon megnőtt a leszorító erő. Ez néha a menetet is kiszedte a blokkból.
A 8-as csavarok könnyebben átmelegszenek, nem annyira erősek (jobban nyúlnak) és a blokkba helyezett acél menetpersely nagyon jól fogja őket. A meghúzási nyomaték pedig mindössze 25Nm

2, Ékszíjtárcsa alatti olaj visszavezető furat felbővítése.
Erre azért van szükség, mert a motor már nem 4000 1/min fordulaton jár, hanem akár 6000 fordulaton is és az a kb. 5-ös furat nem képes a csapágy alól kikerülő olajat visszavinni, az ékszíjtárcsa meg kiszórja.

3. Lendkerék alatti szimmering olajvisszavezető furata felbővítése
Ennek magyarázata hasonló az előzőhöz, felgyülemlik az olaj a nagyobb fordulat miatt és a relatíve kis furat nem tudja visszavezetni, így feltöltődik a szimmering mögötti majdnem zárt tér a csapágyból kijövő olajjal.

4. A blokkban a csapágy olajozófuratok kilépő részének kibővítése
Erre azért van szükség, hogy a siklócsapágy csésze és az olajfurat pontosan egybeessen és ne legyen ott az áramlást nehezítő sarok vagy lépcső.
Ezzel egyidőben a támcsapágy két furatát is felnagyobbítottam ( a képen egy régi, próba csapágy van), hogy az olaj jól beletaláljon.
Vegyük észre, hogy a támcsapágy alatt elvezetett olajcsatornán az olaj belépőnyílások nem egyformák! Ami közelebb van a blokk olajfuratához az kisebb, a távolabbi nagyobb, hogy az olajáram kicsit kiegyenlítődjön. A furatok nagyobbításánál ezt az arányt tartani kell.

Nem kell aggódni a csökkenő olajnyomás miatt, hiszen egyrészt 30-as pumpát használunk, másrészt meg így kevesebb olaj jut a megkerülőszelepre, kevésbé működteti a túlnyomásszelepet, olajmennyiség van elegendő.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése