2010. november 30., kedd

A himbasor újraépítése
















Alapvetően a bogárhátas vezérlése nagyon egyszerű és bolondbiztos, addig a pontig, amíg mindent meghagyunk gyári állapotban. Nem növeljük a fordulatszámot, nem teszünk bele áttételes himbasort, nem teszünk bele nagy emelésű sport vezérműtengelyt, mert ha igen, akkor minden a visszájára fordul és azok az alkatrészek is sz#rni mennek, amelyek egyébként 40 évet tudnak üzemelni hiba nélkül.
Nekem is ez a helyzet, mindent cserélni kell a - remélve várt - biztos és megbízható üzem érdekében.
Azonban vannak érdekes dolgok a vezérléssel kapcsolatban is. A himbák a szelepszárat úgy nyomják, hogy a teljes löket során szépen végigsöprik a szelepvéget. Amikor a szelep félúton van, akkor a gyári szelephézagállító csavar vonala pontosan egybeesik a szelep vonalával. (utolsó kép)

Ez két okból fontos: egyik, hogy a lehető legnagyobb szelepemelést nyerjük, másik pedig, hogy a kopás a szelepvég körülbelül középvonalában legyen.

Ha dupla szeleprugónk, vagy erősített rugónk van, akkor már kicsit más helyzet, mert azt tartják jónak, ha az egyvonalba esés a teljes szelepemelési út kb 60%-ánál van. Igaz, hogy így veszítünk egy kis emelési magasságot, azonban az erők akkor kezdenek kritikussá nőni, amikor a szelep útjának felén túl van, a rugók progresszivitása miatt. Egy ilyen alkalmazásban már nem lehet a gyári, köríves, kis ponton érintkező szelephézag állítót használni, hanem vagy golyós (ford style, nekem ez van) vagy elefánttalpas (porsche style) mozgós fejű csavarokat kell használni. A helyes geometria kijátszásakor nem csak az emelési magasságra kell tekintettel lenni, hanem arra is, hogy a szelephézag állításakor az állító csavar annyira legyen kicsavarva, hogy a golyóhoz jutó olajat vezető furat a himbán fúrt furattal nagyjábó egyvonalba essen. A geo kijátszása a himbatengely alá tett távtartókkal, illetve a nyomórúd hosszának a változtatásával állítható be, nem tíz perces feladat.

Az egyik képen láthatjuk, hogy a nyomórúdon feljövő olaj a himba furatán a tengelyhez jut, a tengelyen egy beszúrás van körben, ez vezeti az olajat a himba másik karja felé, ahol az állítócsavar golyóját keni a motorolaj. kevés olaj jut ide, azonban ennyi elég.

Természetesen a tengely CroMo ötvözött acél, a himbák kovácsoltak és a tengely csavarral van lezárva, nem a gyári rugós biztosítóval.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése