2010. október 8., péntek

Bosch 010



















A 60-as évek elején az egyik első amerikai, gyújtást irányozó VW bogár tuningkészlet a Bosch Screamer kit volt. Ebben a Bosch 019-es, tisztán röpsúlyos (NVSA - no vacuum, single advance) osztófej volt, amely a Bosch 010-es osztófejnek egy kék alapszínű, kicsit módosított változata volt. A 010-es és a 019-es ikertestvérek, ezek utódja a szintén csak röpsúlyos 009-es, amit már mindenki ismer. Sajnos a 009-es magán hordozza az újkor minden jellenvonását, a háza már nem öntvény, hanem lemezből készített, a röpsúlyok szintén lemezből vágottak nem pedig a 019-es és 010-es öntött, gyönyörűen formázott röpsúlyai. A röpsúlyok itt egy teflon lapon siklanak, a 009-esen pedig piciny teflon pogácsákon, a taiwani 009-esen simán a lemez alsó alaplapon. A taiwani noname 009-esek valójában nem érdemelnek szót, ócska, filléres vackok, nincs két egyforma szabályozási jellegörbéjük, ahogy sikerül, olyanok. Aki szerencsés, az jól jár, aki nem az beszopta. Azonban amelyik jól is szabályoz, élettartama rövid, mert a tengely perselyezése hitvány, az összerakás pontatlan, a tűrések nagyok.


A 019-es és a 010-es nagy hátránya, hogy már a Bosch nem gyárt hozzájuk eredeti megszakítót és osztófej fedelet, néha még lehet találni indiai vagy francia Bosch-t, de leginkább utángyártott, noname cuccokat, ameyleket most is gyártanak, a minőségük megkérdőjelezhető. (a kalapács ferdén megy az üllőre, a rugója kilágyul, a perselyezése megkopik, megolvad)


Amikor megvettem a mexikóit, az öreg tulaj aott nekem egy gyári csomagolású megszakítót, osztófej fedelet és mondta, hogy tartalék. Itthon megnézve vettem észre, hogy bár gyári, de nem ehhez a fejhez van, hanem valami másikhoz, kiderítettem, hogy 010-eshez. Aki ehhez az autóhoz vette vagy eladta az teljesen fogalmatlan volt. A két modell között van 20 év.

Eltettem a cuccokat és most 2 év távlatában sikerült szereznem egy 010-es fejet, kitisztítottam, megpucoltam, lefestettem és beleraktam az új alkatrészeket. Mindent ellenőriztem és összeraktam.

A képek magukárt beszélnek. Figyeljük meg a megszakítót, eredeti VAG csomagolásban volt, de Bosch gyártmány, ellenben a fedéllel, ami szintén Volkswagen-Audi original teile, és Germany, de nem Bosch, hanem Beru. A megszakító fém teste mintha krómozva lenne, annyira fényes, a pogácsák érintkezése 100%-os, párhuzamos, pontos és teljes felületű.

Az is érdekes, hogy az elosztó fej fedél, nem a ma megszokott műanyag, könnyű, hanem valami bakelit szerű, nagyon nehéz.

A német Bosch rotor a 010-es fejhez több, mint 10 Euro.


Az osztófej a 2110 GTs-en fog debütálni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése