2010. június 22., kedd

Az első teljesítmény mérés




Ahogy megvolt a 600 kilométer, elmentem teljesítményt méretni. Megérkeztem a teljesítménymérés színhelyére. Szeretek ide járni, mert tudják mit csinálnak, tudják mit mérnek és miért. Ez nem mindenhol van így. Bediktáltam az adatokat a munkalaphoz, majd amikor a mérőpad üzemeltetője megkérdezte, hogy mit írjon méréshatárnak, mire számíthatunk, orbitális nagy arccal bemondtam a száz lóerőt. Gondoltam lesz vagy százhúsz és nagyot néz majd az ember, hogy a kis bogárhátas milyet domborít! És valóban lett is nagyot nézés, de én néztem nagyot.
Az ember bekötötte a műszereket, beült, kicsit megmelegítette az egyébként is meleg motort és nekiállt negyedik fokozatban vallatni a masinát. Büszkén néztem, hogy szépen énekel a gép, az olajhőfok normális, a sebességmérő a monitoron kúszik felfelé…. Majd vége, kifuttatás, ember kiszáll, elismerően bólint, „rendesen tekerte, több, mint hetven lóerő keréken”. Micsodaaa? Remélem vagy negyvennel több, mint hetven, de nem. Hidegzuhany. Hetvenkét lóerő. Het-ven-két. Nem nyomta a gázt? Kilyukadt 2 dugattyú? Nem hiszem el.
Idefelé a nulláson nyolcvan és száznegyven között olyanokat gyorsultam nyomatékból, hogy önkéntelenül mosolyogtam az autóban…hetvenkét lóerő?
A fizika makacs dolog, azonnal diszkutálni kezdem a görbét. Nyomatékcsúcs kétezernél, mint valami dízel… Nem kell sokat nézzem azonnal látom, hogy jól megindul a gép, már kétezernél van negyvenöt lóereje, háromezernél már hatvan felett vagyunk….és innen vészesen esik a nyomaték, mert a lambda szinte egy, a CO meg minimális, mintha katalizátoros lenne. Atyavilág! Elszegényedik a karbi, ordít nagyobb fúvókák után.
Hazafelé elgondolkodtam, hogy a nyomaték hogyan verhet át ennyire, korábban meg tudtam saccolni az autóim teljesítményét, de itt nagyot tévedtem. Persze, egy végsebesség mérés azonnal elmondta volna a lényeget, de hol próbáljam ki? Százharmincig ment, mint az őrült, utána meg nem nyomtam…
Bettettem nagyobb fúvókákat, ki is próbáltam, erősebb ugyan, de nem lesz 100 lóerő sem. A kipufogót is levettem, tettem rá egy másikat próbaképpen, de azzal sem szívesen forog 5000 fölé a motor.
Azt gondolom, hogy a hengerfejek egyszerűen nem tudnak ennél többet. Mi más lenne?

Egyébként csütörtökön új mérés, a 145-ös helyett 155-ös főfúvókákkal.
Meglátjuk.

2 megjegyzés:

  1. A video alapján is hihetetlen.
    Öröm lehet az ürömben, hogy így látni lehet benne bőven potenciált.
    Azaz a nagyon komolyból lehet még naggyondurva.. :)
    Minden elismerésem!

    VálaszTörlés
  2. Szia Zsolt! Szerintem nagyon jó a "VAS" !!
    Engem special nem érdekelnek a számok,egyedi nagyon jó ez a gép,alig várom hogy élőben gusztálhassam!!
    Üdv.herbie67

    VálaszTörlés