2010. február 21., vasárnap

Motor kosárban....

Nagyon utálom, amikor úgy hoznak ide motort, hogy minden meg van csinálva, vonalba van fúrva, új csapágyak, csak össze kell rakni. Az a tapasztalatom, hogy nagyon kevés gépműhely tudja a bogárblokkot tisztességesen vonalba fúrni és a csapágyfészkeket pontosan méretre készíteni.
Nem is szoktam iylet csinálni, azonban ma idehoztak egy ilyen blokkot, ismerős lévén nem utasíthattam vissza. Pedig azt kellett volna.
Amikor összehúztam a 6 nagy csavarral már éreztem, hogy valami nem jó, mert nem keményen felütköztek a csavarok és lekattant a nyomatékkulcs, hanem megszorult és még vagy fél fordulatot ment a kulcs, mire lekattant a 35 Nm... Ilyenkor nyomja be a csapágyakat a blokkba... Úgy is lett, úgy megszorult a főtengely, mint az állat, de éreztem, hogy a vezérműtengely is szorul, mert ahogy meghajtottam a főtengelyt azonnal előresiklott a ferde fogazású vezkerék miatt, de nem fordult....

Szétszedés, mérés. A vezérműtengely alapméretes, de a csapágyai egyes túlméretesek (!!!) azt hiszem még soha nem láttam túlméretes csapágyat, ez soha nem szokott elkopni, majdnem olajszint alatt forog. 0.25 mm-rel szűkebb a csapágy a tengelyhez. Bespájzolt tuti csapágyamat beletettem (az Oettingerre volt már bekészítve), összehúztam, de megint nem jó, szorul.
Megint szét, tömítőpaszta lemos, főcsapágyakat levettem (igen, igen a 3.-at is, lehúztam a vezkerék meghajtó fogaskereket!!!) és megnéztem, hogy hol szorul.
Persze két átellenes oldalon, tehát a vonalfúrás nem pontos a csapágyházhoz.... Nem ragozom, csiszolgatás, méregetés, majdnem 1 tizedet le kellett csalni a csapágyakból, hogy a fészkekben nem szoruljanak annyira, mert összehúzva a blokkfeleket megszorítják a főtengelyt.

Végül az eredmény kielégítő lett, én meg megint egy tanulsággal gazdagabb lettem: jó gépműhelybe kell a blokkot vinni és csak azt szabad elvállalni, amit ott csinálnak, belepróbálva a csapágyakat, megmérve...és ha kell, reklamálni még ott. Elment a délutánom vele, pedig vár itt még 2 másik blokk.....

2010. február 20., szombat

A hídtest testet öltött

A korábban már emlegetett hídtest elkészült.
Lehomokszórattam, kimostam, lealapoztam, majd lefestettem matt feketével. Mivel a homokolás a zsírzószemek menetét kicsit megviselte, azokat újra jártam menetfésűvel, új zsírzószemeket kapott, az összes csavart pedig (pl. a rugóköteg tartókat) kadmiumoztattam. Telenyomtam zsírral és összeraktam.
Azt gondolom ez a hídtest meglehetősen tartós lesz...

Az egyik alsó gömbfej nagyon rossz volt, ezért azt ki kellett cserélni. Ilyenkor mindig sír a lelkem, mert az új gömbfejek, legyen az Sidem, Meyle vagy akár febi vagy Lemförder mind F O S, műanyag ágyas szemét, az eredeti német pedig fémtestes. Ha a korábbi tulaj nem járt volna szakadt porvédővel, akkor még mindig hibamentes lenne. (ez egy 1974-es hídtest, egy sparból lett mentve)
Ráadásul az alján az újnak szélesebb (vastagabb) a perem, jobban kiáll az alsó karból, így az ültető tengelycsonk miatt lehet, hogy beleesztergál a felnibe. De itt még nem járunk.

"Majd ha olajos vasak és égben edzett kövek
Csatába ereszkednek és a harc lesz az a közeg
Amiben az emberek élni igyekeznek
És a sivatagban kígyókat sütnek meg perecnek
És percek alatt tudják, hogy pár óra és szabad
Azt is eljátszani, ami utoljára marad
Majd sok millió terv, ami készen volt már régen
Most az idejét érzi, hogy az életbe belépjen" (Kispál és a Borz)

Megjöttek a hajtórudak, öröm van....


...de a blokk még mindig gépműhelyben van a főtengellyel együtt.

A Carrillo rudak csodálatosak, könnyűek és nagyon szép a kidolgozásuk. A feszültségmentesítése ezeknek sörétezésel történik (shot-peaned), ennek folyományaként a felülete enyhén érdes, mintha homokszórt lenne. ARP csavarok fogják össze (http://www.arp-bolts.com/) ez a létező legjobb kötőelem, ha tuningról van szó. Automotive Racing Products.
További előnyük, hogy keveset kell faragni, hogy elforduljon a főtengely, ugyanis a 82 mm-es löket nem nagyon fér el a 69-es helyén, ahogy azt már mondtam korábban.

2010. február 9., kedd

Egy kis kitérő - a futómű
















A bogár széria futóműve erős, 50 évet kibír, szinte tönkre sem lehet tenni. Viszont az autó inkább komfortos, mint sportos és végül, de nem utolsósorban: max 50 lóerőre méretezték, ez az autó meg 100 felett lesz.





Előre ültető tengelycsonk kerül, tárcsafékkel. Ahhoz azonban, hogy ezzel a kis módosítással gyári maradjon a nyomtáv, be kell keskenyíteni kb 5-6 cm-t az első hídból.





Nyilván a gyári, szinte rozsdamentes első hidamat nem fogom szétdarabolni, ezért vettem egy használt, de jó állapotú hidat és barátaimmal (http://www.ktm-ocsa.hu/) nekifogtunk a szisztematikus első hídtest gyilkolásnak. Ha kész lesz, csak egyszerűen aláteszem, és kész. Ez a terv, a valóság meg egy másik dolog lesz, mint általában ahogy az szokott lenni.





Norbi barátom Ócsán nem kispályás. Minden munkája preciz és átgondolt, ami magával vonzza, hogy nem 2 óra alatt keskenyítettük be a hidat, ahogy azt elgondoltam, hanem kettőtől 9-ig ott voltam, közben kint esett vagy 20 cm-es hó.





Mindent precizen kimértünk, berajzoltunk és adtunk neki a vágókoronngal, majd MIG-gel összehegesztettük. A varrat annyira szép lett, hogy esténként azt nézegetem elalvás előtt. Öröm ránézni egy iylen egyenletesen vitt, azonos vastagságú varratra...és szépen belenézve a csőbe belül is látni, hogy rendesen "átvitte" a vastag csövet a szépen előkészített gyöknek köszönhetően.
Bozai Lacikától veszek egy komplett első tárcsafék készletet, kicserélem a gömfejek közül a két alsót, lefestem a hídtestet, összepattintom és kész, alányomom. Egyszerű, mi. Hát lóf@szt, lesz vele szopás rendesen, de még nem járunk ott.

Jönnek a problémák, egyelőre csak elméletben




Itthon van a 82-es főtengely. Sajnos az egyik forgattyúcsap csak 2. túlméretre tud jönni, mert durván sérült. A tengely nem német, hanem Scat Volkstroker Pro, amerikai, de a jobbak közül való, úgyhogy boldog vagyok vele. Ehhez a gyári 69mm-es löketű főtengelyhez a 82 mm-es legalább olyan, mintha egy kis 15 négyzetméteres nappaliba szeretnénk berakni egy nagy szekrénysort, amelyet az 50 nm-es polgári szobákban szoktunk megtalálni. Nem mondom, hogy nem lehet, de lesz vele baj bőven.
Először is, a vezérműtengelyből is le kell venni, mert a főtengely sonkája a hajtórúddal attól sem forog el. Ezt le lehet szúrni egy esztergán is teljes kerületen, valamint az a módszer is járható, ami a gyári Scat tengelyeken van, hogy azt a részét lapolják csak le, ahol az "ütközés" nem elkerülhető. A Scat tengelyek gyárilag ilyenek. A tengely bírja, nem fog eltörni, ki van ez már találva rendesen. Lehetőség a Scat C25-ös vagy az Engle W100-as, de ez utóbbit meg kell munkálni az említett okok miatt. Nagyobb tengelyt nem akarok, a fordulat 5500 főlé emelésével a költségek hatványozódnának, ráadásul a karbijaim is csak 40-es egytorkúak, nem is tudna ezekkel forogni.

A motor alkatrészeinek összeválogatása nagyon kényes feladat, mert a töltéscserét befolyásoló összes dolgot egymáshoz kell illeszteni. Ha valami kilóg a sorból, pl. kis karbihoz teszek nagy tengelyt, vagy nagy tengelyhez kis szelepű hengerfejet vagy halk, fojtott kipufogót, akkor a nagy tengely képességeit nem tudom kihasználni, de az összes hátrányát szenvedni fogom.
Én nem akarok IDF-et nem is akarok egyáltalán dupla kettős karbit, de akarok szivatót és hétköznapi használhatóságot. A Solex 36-40 PDSIT az eredeti Oettinger karbi, ehhez igazítok mindent. Ez már azonnal azt fogja jelenteni, hogy nem leszek 5000 1/min felett és nem leszek 120-130 lóerő felett, ellenben ha ügyes vagyok akkor alul jól húzó, erős motorom lesz.

És én ügyes vagyok.

Ráadásul tartós is lesz, mert nem kell forgatni. Egy ilyen motor ordít egy hosszú áttételű váltó után. Meg is lesz, a donor váltók, a leírások és a célszerszámok türelmetlenül várják, hogy kézbe vegyem őket.

"Az ajtó előtt tömött sorokban
Állnak a vágyak és arra várnak
Hogy valóra váljon mind..." (Quimby)




2010. február 8., hétfő

Milyen motor legyen? Mire kell? Minek?

Mindent úgy kell kezdeni, hogy mire kell a motor, hogyan használjuk az autót? Ha valaki olyan motort csinál, aminek maximális nyomatéka 5000-es fordulaton van és soha nem pörgeti 2500 fölé, akkor hogy is fogalmazzak, nem lesz megfelelő a célra. Aztán az sem jó, ha hetente szétdől vagy 25 litert fogyaszt... Ha drága az önmagában nem lenne baj, de alanyi jogon zárja ki magát a dologból, ha értitek mire gondolok, tehát egzotikus hengerfej, kovácsolt JE dugattyú és forgácsolt himbasor ötvözött alumíniumból nem lesznek a barátaim.

Mivel úgy vezetek, hogy utálom forgatni a gépet, nekem nyomatékos és erős motor kell, lehetőség szerint a hozzá illesztett váltóval, amiről később fog nagyjából egy kötetnyi szó esni.

A bogár motor már széria változatban, 1.6-osban is megerőszakolt furat/löket arányú, hiszen eredetileg kisebb furatú volt, de nem akarták a löketet növelni, mert a költségek elszálltak volna. Megoldás a nagyobb henger felrakása, akár 1776-os, akár 1915-ös (90.5-ös illetőleg 94 mm-es furat) a 69-es lökethez, de akkor a furat löket arány teljesen beteg lesz, ami azt jelenti, hogy a lökettérfogat képességeit nem tudjuk kihasználni. Különösen igaz ez a 94-es hengerre, hiszen egy ilyen furat löket arányú motor elméletben nagyon forgós tud lenni, de könyörgöm, 94 mm-es, nagy szoknyájú dugattyúval és több, mint 500 g-os hajtórúddal? Repül a nehéz kő, ki tudja hol áll meg...?

Nem kerülgethetem a dolgot: hosszabb löketű, "stroker" motor kell. De mekkora és honnan?
74-es? Kicsi. 76-os? 78-as? És akkor az ebayen megjelent egy németnek hirdetett 82 mm-es főtengely, alapméret, sérült fogattyúcsappal. December 24-én este 8-kor jár le a licit, nincs minimálár, van hátra 4 nap és 1 Euro-n áll.
Már napok óta nem tudok másra gondolni, 2110 2110 2110 2110...ugyanis a 82-es főtengely a 90.5-es hengerekkel 2110 ccm-t ad. Az nagyon odab@szna.


Tennék hozzá egy kis tengelyt, legfeljebb 280 fokost 10-es emeléssel és lenne egy olyan nyomatékos motorom, mint egy TDI és olyan boxerhanggal, mint a VILÁG. De elkeserítően millió dolog kell hozzá...és képtelen vagyok a kompromisszumra, mindenből minőségit akarok.

És várni sem tudok, hogy majd összejön szépen minden, most akarom, lehetőleg azonnal. Ezekkel a keretfeltételekkel bizony nem egyszerű dolgozni.

Nem ragozom, az Oettinger karbiszett szívócsővel, egy teljes felújítókészlettem már a "karbi vackok" ládámban pihent, amikor a 24-ei licit valódi karácsonyi ajándékot hozott: 6-an licitáltunk a főtengelyre és a lejárat előtt 4 mp-vcel rátettem azt a maximális árat, amit fogcsikorgatva azért még kifizetnék érte és kevesebb, mint a felével megnyertem.

A főtengely, a motor lelke, a szíve már megvan. Szépen állnak összefelé a dolgok. Nagyon lelkes vagyok.

Bevezetés 2: Takarítás, tisztítás, helyrepofozás.

Nem kell megijedni, ez még mindig a bevezető, a hablaty. Ez szolgáltat keretet a történethez, a záróakkord (zárókeret) pedig az lesz, amikor a bolygókerék szétnyomja a difi oldalsó fedelet, mert nem kell azt megerősíteni, úgyis bírja.... ;-) "Üzemképtelen tuning dudukocsi eladó!"


Miután nézegettem pár napig az autót, észrevettem több problémát is, azontúl, hogy mind a 4 sárvédő fényezve volt, a bal első AS szabvány szerint. (gy.k.: Ahogy Sikerül...)
Belül lapátolni lehetett a koszt. Ez már nem piszok, nem por, ez igazi kosz. Egyébként, mindig érdekelt, hogy miért van az, pl. egyes hölgyek saját használatú autóinál, hogy a lakásra maximálisan pedánsak, portörlés, porszívózás, stb. az autójuk meg úgy néz ki kívül belül, mint a disznóól. Az esetleges kérdésre az a válasz (kedvencem:) "Az autó van értünk, nem mi az autóért!" Értem, mi csak a lakásért vagyunk, meg magunkért, az autó meg értünk. Esetleg az ebédlőasztal is értünk van és akkor nem kell elpakolni a kaját róla? Szóval a lustaságot nehéz megideologizálni hiba nélkül.
Így esett, hogy nekifogtam kitakarítani az autót, kiszedtem a gumiszőnyeget (alatta 50 filléres pénzérme, nem tegnap esett oda) körömkefével tisztítottam az ajtókárpitokat, volt vele meló rendesen, kettő napig csináltam , kivettem az üléseket, minden csodaszert fújva rájuk. Az eredmény szép lett, de az ülések még ma is foltosak, le kellene szedni a huzatot és kimosni, de a feszes visszaszerelés otthon nem megy, ahhoz kárpitos kell.

Kezdett tiszta lenni, az iszonyatos cigibűz is átalakult iszonyatos Domestos-szal kevert cigibűzzé. Sokkal jobb...

Az első lökös gyári volt ugyan, de megnyomtak vele valamit, és home-made javítást eszközöltek rajta cigánykrómmal (hőálló kályhaezüst). Nyilván nem hagyhattam úgy, új lökhárítót kapott, összes lökhárító tartó vas lehomokoltat, lefényez. Eredeti príma csavarokkal vissza, nem praktikeres ócska, lötyögős horganyzott csavarokkal. Ezek horgany nélkül is kevésbé oxidálodnak, mint a mai csavarok. (lásd még: "ezekben még volt anyag")

Lámpakeretek cseréje, merthogy kicsit megmakulásodott. A 25 év azért odatesz a Hella krómnak is...kapott új Hella kereteket....és vettem az ebay-en eredeti Hella H4-es lámpatesteket, amit a nagyon nagy tudású német f@sz egy újságlapba (Allemeigne Zeitung vagy mia lótüdő)) csomagolt és nem írta rá, hogy törékeny. Nyilván az egyik törötten érkezett. A feleslegesen elköltött pénz duplán fáj.

Ennyit az előkészítésről, nagyjából így áll most az autó, teljesen üzemképes, tökéletes, a leendő tuningmotorja meg körülötte hever, szó szerint és képletesen is.

De milyen motor legyen? Merüljünk alá, innen már nem játék az élet. A hülyék ne olvassák tovább!!!

2010. február 5., péntek

Első bejegyzés, a blog célja, és a blog tulajdonosa megmutatkozik.

A blog real-time módban követi egy mexikói bogár replika Oettinger TSV 2000 modellé alakulását. Műszaki hablaty bőven lesz, nem lesz benne hejehuja, de lesz azért benne szubjektivitás és vélemény nyilvánítás. És van köszönet nyilvánítás is, feleségemnek, Babónak, aki eltűri a sok hülyeséget, a sok olajat, a sok büdöst és a sok szabadidő gyilkolást. A blog nem szól a múltról, csak a jövendőről és a mostról. A blog alapvetően műszaki, romantikus műszaki, megtűzdelve realista műszaki elemekkel, majd szépen rájöttök, hogy ez mit jelent.

Lesz pictura és sentecia, lesz elgurult hatos anya, lesz repülő olajos vas és égben edzett kő. Lesz kár volt belekezdeni, lesz ez is eltört/kilyukadt, a kurvaaaannnyát, megint vérzik és megint fáj. Itt lesz minden. Gyengébb idegzetűek erősödjenek fel.


Nem kezdem, hogy mi a TSV2000, ki volt Oettinger, akit érdekel, az ráguglizik, abba sem megyek bele, hogy ki vagyok én, az meg úgysem érdekel senkit. Nem értek a blog íráshoz, ezért hitvány a külalak, de remélem valakit az egész majd jó útra térít és ahelyett, hogy ilyesmit csinálna, majd hasznos dolgokra fordítja az energiát és a temérdek pénzt. Mert ez nem hasznos az tutiziher és kurva sokba is kerül, az meg mégtutibb.


Minden így kezdődött.

Barátaim figyelmembe ajánlottak egy eladó első gazdás bogarat, amikor már kettő hasonló autóm volt otthon, hogy talán érdemes megnézni. Az embernek tetteit néha nem a tudata irányítja, így annak elemzésébe, hogy minek mentem el, minek néztem meg és végül minek vettem meg harmadiknak inkáb nem mennék bele. Nem is volt olcsó, nem is volt igaz, amit a tulaj unokája állított róla ("sehol sem volt sérült"), láttam is, hogy hazudik, alkudhattam is volna, nem is volt pénzem, de a szerelem makacs dolog. Koszos volt, büdös volt, poros volt, de megfogott. Beleszerettem, nincs mit ragozni, na.
Egy Thököly úton lévő udvarból hoztam el, én vittem akksit hozzá, gyönyörűen beindult, nagyon szép hagja volt, mindene gyári volt, semmi házi barkács, Óbudai Autójavító (Mozaik utca) matricája benne. Kormányon szinte nincs kopás, műszerfal is gyári, semmi buszkapcsoló belebarkácsolva, gyári kipufogódob, érintetlen motor. Órában valós 78e km.
Minden papírja lejárt, 2 éve nem ment sehova az autó.
Érvényes papírok nélkül elindultam vele haza, a sebességmérő nem ugrált, a kuplung nem remegett, a váltó vajpuha, a kormány holtjáték mentes, a fék szépen fog... Csodálatosan, csendben ment az 1200-as 34 lóerős motor, mígnem a Nagy Lajos Király útra kikanyarova ahogy a kettest kicsit meghuzattam éktelen hanggal eltűnt a hátsó dob. Direkt nem a kilyukadt vagy szétesett szavakat használom, mert ez eltűnt, oxidpernyére esett szét, megsemmisült. Innen kezdve egy ordító, műszaki vizsga és zöldkártya hiányos autóval jöttem Gyömrőig, valójában egy csoda, hogy a rendőrök nem kaptak el.
Hazahoztam, először arra gondoltam, hogy így használom (új kipufogó és minden papírmunka után után) ahogy van, hiszen egy csodálatos autó a maga nemében.

Használtam is, Zsófi lányom is imádta, sokat autóztunk vele nyáron, sokszor aludt benne menet közben. Aztán persze a kisördög elkezdett mocorogni. Kicsit mintha gyenge lenne. 34 ló? Nem lehet előzni vele, életveszélyes, ideologizáltam magamnak, hogy miért kellene egy tuningmotor bele... De ezzel csendes és keveset fogyaszt... De nem mindegy évi 3000 km-nél, hogy mennyit fogyaszt? Tuningmotor kell bele, nincs más választás.